بانو امین، الگوی زن مسلمان
نصرت الملوک دختر امین التّجار اصفهانی در سال 1266 شمسی در خانواده ای اصیل و مذهبی در شهر اصفهان به دنیا آمد . او سنین کودکی را بر خلاف هم سن و سالان خود در تفکر و سکوت و دور از قیل و قال و بازی بچه ها گذراند . ولی از چهار سالگی به مکتب رفت این آغاز یادگیری علوم دینی و قرآن برای او بود، او عاشق کتاب خواندن و تفکر بود و لحظات زیادی از عمرش را به مطالعه و یا خواندن قرآن می گذراند گویی در قرآن نشانی از بهشت را می یافت.
پس از چند سال، این حجم از کار و تحصیل برای او کفایت نکرد و او در جریان جلسات یادگیری قرآن این نکته را دریافت که زنان در بین خود نیاز به یک مجتهد دارند تا مسائل مربوط به ایشان را به خوبی درک کرده، احکامش را به راحتی استخراج و در اختیارشان قرار دهند.
در سن یازده سالگی با کسب اجازه و موافقت پدر، به صورت جدی و هدفمند و با کمک معلمینی در منزل به تحصیل علم پرداخت . در سن 15 سالگی با پسر عموی خود -میرزا -پسر معین التّجار اصفهانی ازدواج کرد اما از آنجائیکه شوق به علم و ادامه تحصیل در وجود او شعله می کشید، حتی پس از ازدواج و همزمان با به دوش کشیدن دو وظیفه خطیر همسرداری و مادری، لحظه ای از یادگیری و علم آموزی فروگذار نکرد. آقا میر سید علی نجف آبادی اولین استاد او در این مرحله بود که تا آخر نیز همراه ایشان بود تا مگر دل دریائیش را سیراب نماید.
او حتی پس از فوت چند فرزند بر اثر بیماری های مختلف نیز ناامید و دست بردار نشد و همیشه به رحمت خداوند امیدوار و شاکر و شکرگزار او بود.
در نتیجه این مجاهدت ها و تلاش ها و این شب بیداری ها به کشفیات بسیاری دست یافت تا جائی که صدای مناجات برگ ها و درختان و پرندگان و حتی سنگریزه ها را نیز با گوش دل می شنید از میان چندین فرزندی که به دنیا آورد تنها یکی از آن ها برایش زنده ماند و شاید این هم عرصه ی آزمایش دیگری از جانب خداوند برای او بود ، تا با سختی و داغ های پی در پی بتواند راه کمال را سریع تر بپیماید .
در سال 1314 ایشان اولین کتاب خود، یعنی کتاب « اربعین الهاشمیه »که حفظ و ثبت چهل حدیث است، و به زبان عربی نوشته شده است، تألیف می نمایند و این در حالیست که اجازه اجتهاد خود را از سه تن از علمای نجف دریافت می کنند.
حضرت آیت ا… محمد کاظم شیرازی، آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزه علمیه قم و حضرت آیت ا… ابراهیم حسینی شیرازی اصطهبانی سه تن از افرادی هستند که اجازه اجتهاد ایشان را صادر کرده اند.
در سال 1316 پس از ارسال یک نسخه از کتاب فوق الذکر برای نجف، آیت ا… شیخ محمدرضا نجفی به بانو اجازه ی روایت می دهند.
این سال ها مصادف می شود با حکومت رضاخان و ترویج فساد و بی بند و باری و موضوع کشف حجاب، به همین علت مشغول به پرورش و تربیت دختران مؤمنه و کوشایی که نمی خواهند در جامعه حضور یابند، نمود . زینب السادات همایونی یکی از این شاگردان است که به خوبی راه او را می پیماید و همراه و هم مسیر او در طیّ الباقی طریق می شود.
او کتابهای زیادی را در طول سالهای 1316 تا 1329 تألیف می نماید که از جمله آنهاست اخلاق و راه سعادت بشر سیر و سلوک در روش اولیاء، النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه (که کتابی است مخصوص خواص به زبان عربی) وی در سال 1336 شروع به نگارش تفسیر پانزده جلدی مخزن العرفان می نماید که تا سال 1353 نیز به طول می انجامد.
او با کمک برخی شاگردان در سال 1344 دبیرستان امین و پس از آن نیز در سال 1346 حوزه علیمه خواهران با نام مکتب فاطمه (س)، را تأسیس می نماید که نقش بسیار مهمی در تعلیم و تربیت دختران مؤمنه و انقلابی ایفا می کند.
پس از آن در سالهای مبارزات مردمی بر ضد رژیم شاه با وجودی که با تمام وجود آرزوی همراهی و همدمی با مردم را داشتند ولی به دلیل پیری و ضعف نمی توانستند به صورت عملی در صحنه باشند اما آثار، شاگردان و کارهای پیشین ایشان چون مدرسه و مکتب فاطمه (س) نقش مؤثری در این حرکت مردمی ایفا می کنند. اما ایشان مسرور و شاکر خدا می شوند که با همان حال ضعف و بیماری، آن قدر زنده مانده اند تا طعم شیرین پیروزی اسلام را بچشند.
بانو امین، از شیفتگان و معتقدان به انقلاب اسلامی ایران و رهبری عظیم الشأن آن بود. در این مورد یكی از شاگردان ایشان آورده است: « در سال ۵۹ كه حاجیه خانم امین اصلاً نمیتوانستند از منزل خارج شوند از طریق تلویزیون در جریان انقلاب بودند. زمانی كه امام(ره) از تلویزیون سوره حمد را تفسیر كردند، شیفته بیان و مطالب امام شده بودند. روزی بعد از مطالعه كتابهای امام ایشان فرمودند كه: معرفت امام بالاست و عرفان ایشان به حد اعلای خود رسیده است. همین طور امام نیز جویای احوال این بانوی مجتهد میشدند. »
یكی از روحانیون اصفهان در این خصوص گفته است: «چند مرتبه كه حضور حضرت امام خمینی(ره) مشرف شدم، ایشان جویای حالات و اشتغالات و سلامتی بانو مجتهده امین شدند و در مقابل به منزل حاجیه خانم امین كه میرفتم، بانوی ایرانی مقید بودند، برای سلامتی حضرت امام (ره) و موفق شدن ایشان و پیشرفت در اهداف مقدس اسلام دعا كنند.»
سرانجام در شب دوشنبه اول رمضان المبارک 1365شمسی در حالیکه کوله بار نورانی 95 سال تجربه، تلاش، علم اندوزی و عبادت و زهد را بر دوش دارند، چون قطره ای به دریا می پیوندند. آرامگاه ایشان در تکیه خانوادگیشان در تخت فولاد اصفهان و در کنار قبر حاج میرزا آقا معین التجّار اصفهانی می باشد. خداوند روحش را با بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) محشور نماید.
شماری از آثار بانو امین:
این عالم فاضل و فقیه نادر در طول عمر پربار خود آثار متنوع علمی از خود به جای گذاشت که هر کدام چون گوهری ناب می درخشند. ذیلاً به معرفی این آثار می پردازیم.
1- « الأربیعن الهاشمیه »
2- « تفسیر مخزن العرفان » (در پانزده جلد) که یک دوره کامل تفسیر قرآن است.
3- اقتباس و ترجمه « تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق این مسکویه »
4- جامع الشتات
5-« روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی »
6- « سیر و سلوک در روش اولیا و طریق سیر سعدا ». از کتاب های مهم عرفانی خانم امین.
7- « مخزن اللثالی فی فضائل مولی الموالی حضرت علی (ع) »
8- « معاد یا آخرین سیر بشر »
9- « نفحات الرحمانیه فی واردات قلیله »